دراسة جدوى مشروع بصافي ارباح 30 الف شهريا

يعد مشروع انتاج بالات الكرينة الناتجة عن تنسيل سعف النخيل “الخوص” والتى تستخدم في حشو الاثاث وعزل الحرارة والصوت وتدعيم المنتجات البلاستيكية وانتاج الاعلاف الحيوانية من المشروعات الناجحة والمربحة جداً كما يعد من المشاريع المناسبة جداً لكل من لا يملكون مؤهلات او خبرات، هذا وقد عاني الكثير من العمال الذين يعملون على انتاج الكرينة بشكل يدوي حيث ان اياديهم واصابعهم كانت تتجرح وتنزف الدماء وفي الحقيقة كانت هذة هي اكبر مساوئ المشروع، ولكن مع التطور التكنولوجي تم انتاج آلات ومعدات تقوم بعملية تنسيل سعف النخيل وتحويلة الى بالات من الكرينة جاهزة للبيع وبالطبع هذة الالات لا تعرض العمال للخطر كما ان طاقتها الانتاجية اعلى بكثير من الطاقة الانتاجية التى يقدمها الافراد الذين يعملون يدوياً وبالتالى تم التخلص من اكبر مساوئ المشروع، وعلى ذلك سنعمل فيما يلي على عرض دراسة جدوى كاملة لمشروع انتاج الكرينة من سعف النخيل بالاعتماد على الماكينة وليس على الايدي العمالة.

بالات الكرينة

مميزات الكرينة:

تعد الكرينة من المنتجات المطلوبة بشكل كبير جداً في الاسواق واكثر من يطلبونها هم صناع الاثاث ومنتجين الاعلاف وصناع المنتجات البلاستيكية التى تحتاج الى بطانات ودعامات وغيرهم ويرجع السبب في ذلك الى ان الكرينة تعيش لفترات اطول من المنتجات الاخري التى تستخدم لنفس الاغراض مثل (الفوم، الاسفنج، البلاستيك، وغيرهم).

مميزات واسعار ماكينة انتاج الكرينة:

تمتاز ماكينة انتاج الكرينة بأنها اكثر اماناً من العمل بشكل يدوي حيث يتم تزوديها بالخامات وتقوم هي بالعمليات الانتاجية، توفر كثيراً في حجم العمالة، تحقق انتاجية عالية تصل الى 3.5 طن من الكرينة يومياً او 800 بالة من الكرينة يومياً وهذة الانتاجية اكبر بكثير جداً من الانتاجية التى يحققها الافراد الذين يعملون بشكل يدوى، هذا وبالنسبة لتكلفة شراء هذة الماكينة فإنها تقدر بحوالي 30 الف جنية مصري.

موقع المشروع:

تزداد فرص نجاح المشروع في المناطق التى يتم زراعة النخيل بها حيث يتوافر بها سعف النخيل بكثرة وهو الذي يمثل المادة الخام الاساسية للمشروع وبالطبع يسهل الحصول علية ومع التفاوض الجيد مع اصحاب المزارع والتجار فيمكن الحصول علية بأسعار مناسبة،كذلك فإن مسافات النقل ستكون قصيرة وبالتالى ستوفر الكثير من المال، وبناء على ذلك يمكنك البحث عن منطقة تكثر بها زراعة النخيل والعمل على استئجار قطعة ارض فارغة بها ولتكن مساحتها 200 متر مربع او اقل قليلاً ومن ثم يمكنك احاطتها بسور لتصبح المقر الرسمي المشروع ويتم استخدامها في عمليات الانتاج والتخزين.

تكاليف المواد الخام يومياً:

المادة الخام الاساسية للمشروع هي سعف النخيل ويتم شراء حمولتين “سيارتين” في اليوم ويتراوح وزنهم ما بين 6 الى 8 اطنان وسعر الحمولتين هو 2000 جنية مصري، وهذا السعر شامل مصاريف النقل.

العمالة اللازمة:

ستحتاج الى 3 عمال من العمالة العادية للعمل على نشر الكرينة لكى تجف وكل منهم يعمل لمدة 8 ساعات يومياً على يومية تقدر بـ 100 جنية، كذلك ستحتاج الى عاملين من العمالة العادية ايضاً ليقومان بمناولة الماكنية ويعملان لمدة 8 ساعات يومياً ويحصل كل منهم على يومية تقدر بـ 100 جنية ايضاً، وبالجمع سنجد ان صاحب المشروع مطالب بدفع 500 جنية يومياً للعمال.

تكاليف اخري:

تكلف عملية كبس الكرينة في البالات حوالى 200 جنية يومياً، كذلك توجد بعض التكاليف الاخري مثل الكهرباء والمياة والتنقلات الداخلية وغيرهم وسنقدرها بحوالى 150 جنية يومياً.

اجمالى التكاليف اليومية:

2000 جنية تكاليف شراء ونقل سعف النخيل+ 500 جنية اجرة عمال+ 200 جنية تكاليف كبس بالات الكرينة+ 150 جنية مصاريف اخري متنوعة= 2850 جنية يومياً.

اجمالى المبيعات اليومية:

اذا افترضنا ان الكمية الواردة يومياً من سعف النخيل هي ستة اطنان فإنة يمكن انتاج 800 بالة كرينة من هذة الكمية، وسعر البالة الواحدة هو 5 جنيها وهذا يعنى ان اجمالى المبيعات اليومية هو 800×5= 4000 جنية.

صافي الارباح اليومية:

لكي نحسب صافي الارباح اليومية فإننا سنقوم بطرح اجمالى التكاليف اليومية والتى تقدر بـ 2850 جنية من اجمالى الايرادات او المبيعات اليومية والتى تقدر بـ 4000 جنية، وهذا يعنى ان صافي الربح هو 1150 جنية.

صافي الارباح الشهرية والسنوية:

صافي الرربح الشهري= 1150 × 26 يوم= 29900 جنية.

صافي الربح السنوي= 29900 × 12 شهر= 358800 جنية.

ملاحظات هامة:

1- ارباح المشروع يمكن ان تغطي تكاليف شراء الماكينة خلال شهر واحد فقط.

2- يمكنك تحقيق ارباح اعلى او اقل او مساوية من المعروضة، فهذا يتوقف على قدراتك على الانتاج والبيع.

3- عندما تقرر شراء الماكينة فيجب ان تشتريها من شركة او مصنع لة سمعتة واسمة في السوق.

4- حاول ان تقيم مشروعك في موقع مناسب كما سبق واضحنا حيث ان ذلك سيوفر عليك الكثير من التكاليف كما انة سيساعدك علي بيع منتجاتك.

60 تعليق

  1. معلق

    السلام عليكم اولا جزاكم الله خيرا علي هذه الافكار
    بس سؤال لوسمحت اعتقد الحسبه بتاعة مشروع الكرينه مش مظبوطه ازاي 6طن تطلع 800 باله هي الباله كم كيلو؟
    ودمتم طيبين

    • معلق

      الدراسة حصلت عليها من مصدر موثوق (اشخاص يعملون في المجال).

  2. معلق
    في

    السلام عليكم ورحمة وبركاته

    فكرة المشروع رائع ولدى استفسار عن التسويق حيث انه لا مشكلة في المواد وشراء المكائن . اكن لك شاكراً إن عرفتنا ببعض من هم في هذا المجال للاستفسار عن افضل سبل التسويق.

    فأنا من شمال السودان واشجار النخيل تكثر في منطقتنا. والبريد الخاص لي abbulla2005@gmail.com

  3. معلق

    اريد تفاصيل زيادة كيفية استغلال سعف النخيل .عجبني المشروع

  4. معلق

    طب انا هبيع المنتج لمين وازاى 6 عمال والواحد بياخد 100ى يبقي الاجنالي 500 وازاى انت كاتب ان هو بيعمل 600 ولما جيت تضرب ضربت في 800

    • معلق

      اخ اسلام ياريت تقرا الدراسة بتركيز اكتر وهتلاقي ان الارقام صحيحة ومفيش اخطاء، بالنسبة لجزئية هتبيع لمين فلو دورت على جوجل هتلاقي شركات بتتاعمل في المنتجات ممكن تعرض عليهم اوممكن تبيع للجهات المذكورة في اول الموضوع.

  5. معلق

    السلام عليكم
    نحن في سلطنة عمان عندنا النخيل

    لم افهم معنى مشروع الكرينه
    ما هي الكربنه
    ارجو الرد علي لاني ابحث عن مشروع ويبدو لي ان هذا المشروع مناسب
    الرجاء مراسلتي ع
    saoudsharkk@gmail.com

    • معلق

      هي عبارة عن بالات ناتجة عن تنسيل خوص النخيل وتستخدم في حشو الاثاث وعزل الحرارة والصوت وتدعيم المنتجات البلاستيكية وانتاج الاعلاف الحيوانية

  6. معلق
    في

    هل المشروع ده ينفع في مصر ؟؟؟
    ومنين اشتري سعف النخيل ده من مصر ومين هيشتريه؟ الفكره جباره

    • معلق

      ينفع في مصر والنخيل متواجد في مناطق كتير جداً في مصر،، ممكن تعمل سيرش في جوجل عن مناطق زراعة النخيل في مصر وهتعرف كل المناطق بالظبط

  7. معلق
    في

    طيب انت مش شايف ان 6 طن كتير قوى على 5 عمال يصنعوهم فى اليوم

    • معلق

      مش كتير ولا حاجة لأن الماكينة ليها الدور الاكبر في العمل

  8. معلق
    في

    شكرا جزيلا أ/ صابر على ردك على غالبية الاسئلة ولكن لى سؤال اخر هل تظن اننى استطيع ان اوزع 800 بالة كارينه يوميا بمعنى هل السوق يحتاج لهذه الكميه يوميا وشكرا مقدما لاجابتك

  9. معلق
    في

    اولا جزاك الله خير وارجو الرد على سؤال استاذ اسامه عل السوق يستوعب الكميه الانتاجيه دى ؟ وهل سعف النخيل متوفر طول السنه ؟

    • معلق

      الدراسة اتعملت على السوق المصري واللى عاملها مؤسسة متخصصة في انتاج الالة دي يعنى الارقام والمعلومات الوارد بها مؤكدة بإذن الله

      • معلق
        في

        استاذنك رقم التواصل مع الشركه المنتجه للاله دى او رقم حد يكون بالفعل شغال فى المجال للتواصل معاه

  10. معلق

    المشروع دا فعلا مربح جدا كل بلدنا بتعمل بة تقريبا وفعلا كان لا يملكون شئ والآن أصبحوا مليونيرات هم اغني ناس في البلد أنا من دمياط لكن الموجود ماكينات بلدي معظم شباب البلد أيديهم مقطوعة تقريبا كل كام يوم واحد ابدية بتقطع لكن لو فية ماكينة اتوماتيك يكون أفضل هم عندهم استعداد لو الماكينة ب ٣٠٠٠٠٠ هاشيترية لان المهنة ذي تجارة المخدرات لكن اسعار العمالة أغلي من كدة كتير تقريبا العمل بالساعة العامل ممكن يعمل ٢٠٠ ٣٠٠ في الروية الواحدة لي اصحاب شغالين في المجال

    • معلق

      اسعار العمالة بتختلف من مكان لاخر ولكن يبقي المشروع مربح جداً كما تفضلت واوضحت، شكرا على توضحياتك الهامة والمفيدة

    • معلق

      استاذ / محمد .. لو سمحت انا من سيوه و معجب جداً بفكره المشروع و ملاحظ ان حضرتك عارف اكتر عن السوق في مصر .. فاذا سمحت طبعاً لو تقدر تساعدني , انا كنت عايز اعرف بالظبط ممكن ابيع لمين البالات ديه في اي مكان في مصر .. يعني لو حضرتك تعرف اسماء شركات او لنكات ليها على النت علشان اتعامل معاها ..
      شكراً جداً .. و اسف للازعاج .

    • معلق

      استاذ / صابر.. شكراً جداً على المجهود اللي حضرتك بذله و نحتسبه انشاء الله في ميزان حساناتك .. ولكن كان عندي سؤال لوسمحت لو تعرف اي شركه ممكن تشتري الكرينه .. انا فعلاً بحثت كتير في النت و معرفتش اوصل حتى لاسم شركه واحده .
      شكراً جزيلاً

      • معلق

        اهلا بحضرتك، انا موضح في الموضوع انواع الشركات والمصانع اللى بحتاج ليها وممكن تعمل ليهم زيارات وتقدم لهم عروضك

    • معلق
      في

      استاذ محمد
      حضرتك منين بالضبط فى دمياط
      فين ممكن اشوف الماكينه و العمال و الشغل بتعها

    • معلق
      في

      أستاذ محمد أهلا وسهلا بيك وكل سنه وانت طيب
      انا حازم من المحله ومقيم قريب منك في بورسعيد
      ممكن التواصل لمعرفة تفاصيل أكتر عن الموضوع وانا علي فكره بنزل دمياط كل فتره لظروف العمل

  11. معلق

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اخي صابر أتمنى تتواصل معي على الواتس اب للضرورة 966550632918+

    راح نستفيد من بعض يإذن الله

    • معلق

      عليكم السلام ورحمة الله وبركاتة،، تمام هتواصل معاك قريب جدا ان شاء الله

  12. معلق
    في

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    في البداية أنا بحب أشكر الأستاذ صابر على المجهود الرائع اللي بيقدمه … وبخصول مشروع بالات الكرينة من افضل المشروعات في الوقت الحالي لأن بيخدم البيئة في النطاق الأول لأن تسبة 98 % من خوص النخيل بيتم حرقها ودا بيسبب تلوث بيئي ويخدم المجتمع في النطاق الثاني لتوفير مادة الكرينة في الأسواق وبجودة أفضل بدلا من إستيراد المواد البديلة مثل الإسفنج والبلاستيك والكوم والمشكلة مش في الأستيراد من الخارج المشكلة إن المواد دي بعد فترة من الزمان بيكون صعب تدويرها وبيتم التخلص منها من خلال الحرق ودا كارثة بجنيع المقاييس إنما خوص النخيل بعد فترة من الزمان بيتم تدويره ويصبح علف حيواني لأنه مادة طبيعية وفي النطاق الثالث بيخدم الأفراد لتوفير فرص عمل ودخل مادي ممتاز
    ولكن لي بعض التعقيب على كلام الأستاذ صابر وبعد الأخوة الأفاضل أولا بالنسبة للمشروع جميل جدا بجميع المقاييس ولكن الماكينة التقليدية بيكون الإنتااج اليومي لها 300 كجم فقط ولها عيوب لأنها بتسبب تهتك في الأصابع وفي أغلب الأحيان بتسبب تهتك في الأيدي مما يؤدي إلى بترها وهذا بالنسبة للعمال المهرة وليس المبتدائين وهذا أسوأ ما في الموضوع ولكن تم إصدار ماكينات أتوماتك وتعالج هذه المشكلة والطاقة الإنتاجية طن يوميا وليس 6 إلى 8 طن لأن فترة العمل بتكون شيفت واحد 8 ساعات لتوافر أشعة الشمس لتجفيف الكرينة بعد خروجها من الماكينة ولابد من توافر خوص المادة الخام ألا وهي خوص النخيل حتى لا يؤثر على الطاقة الإنتاجية والتسويق بيكون لورش الموبيليا الأغلبية العظمى وكاقة السوق المصري بتحتاج كميات كبيرة جدا يوميا فمفيش حد يقلق من التسويق
    دمتم طيبين
    اخوكم في الله
    حسين صالح من الصعيد – خريج ليسانس حقوق

    • معلق

      عليكم السلام ورحمة الله وبركاته،،
      شكراً على الافادة اخ حسين، كفيت ووفيت

    • معلق
      في

      السلام عليكم استاذ حسين … شكرا لتعليقك على الموضوع ولكن معظم الناس كلها بتستفسر عن التسويق
      لو تكرمت حضرتك تدلنا على ناس تشترى المنتج يبقى عملت خير فى ناس كتير
      تحياتى

    • معلق
      في

      استاذ حسين
      شكرا للافاده والشكر موصول للاستاذ صابر
      بما ان فيها اذي للعمال في المكن التقليدي ودا اتضح من التعليقات وبتوصل لحالة البتر فالموضوع خطر لكن اذا في مكن يبعد المخاطرة دي عن العماله فيا ريت تعرفني من باب العلم بالشي من فين او كام التكلفة ليها ودا رقمي سواء للتواصل او للواتس 00966564579875

  13. معلق
    في

    مش فاهمه ايش بالات وايش كارينه عجبني المووع لان احنا نعاني من مشكلة مخلفات النخيل في السعوديه وعدم الاستفاده منها وتقريبا نفس المشكله انا لو اقدر اعرف هي ايش بالسعودي اقدر احدد اذا البلد يحتاجها ومن ثم ادخل في المشروع لان الاحتياجات تختلف من بلد الى بلد

    • معلق

      البالة هي عبارة عن حزمة كبيرة الحجم دئما تأخذ شكل مستطيل، يمكنك البحث في جوجل بعبارة “بالات القش” للتعرف على شكلها، الكارينة هي ملخفات نخيل تستخدم في حشو الاثاث وعزل الحرارة والصوت وتدعيم المنتجات البلاستيكية وانتاج الاعلاف الحيوانية.

    • معلق

      السلام عليكم …
      بخصوص موضوع الكارينة الموضوع مربح جداا ان شاء الله
      واعرف ناس بتشتغل فيه
      توكلى على الله و ربنا يوفقك

      • معلق
        في

        أ. محمد ممكن ايميل حضرتك للتواصل اتمنى معرفة المزيد بخصوص هذا الموضوع حضرتك بتقول اعرف ناس بتشتغل فيه وانه مربح فاتمنى اتواصل مع حضرتك لمعرفة للاستفادة مما عندك من معلومات اذا سمحت لى.
        شكراً لحضرتك
        وده الميل الخاص بى
        mabdelrahman101@gmail.com

  14. معلق
    في

    اخي صابر سلام عليكم انا ناصر الدوسري من وادي الدوسر واتشرف بتطلعي لموضوعك وعندنا مزارع بوادي الدواسر بمئات الكيلومترات من النخيل ولاكت اذا اشتريت المكينه وانتجت من يشتري انتاجي واين المواقع التي تحتاج هذا الانتاج

  15. معلق
    في

    استاذنا افاضل لوسمحت تنشر لنا فبدبو عن الماكنةوكيفية عملها وتكلفتها واي معلومات اخرى عنها

    • معلق

      ان شاء الله اذا توافرت لدي اي فيديوهات او معلومات اضافية عن المشروع سأقوم بإضافتها

  16. معلق
    في

    ممكن تصدرها لمصر على مااظن او بيعها لورش الموبيليا عندكم

  17. معلق

    ياريت تقولنا مشكورا منين اشتري الماكينة
    وشكرا

  18. معلق
    في

    مساء الخير. موضوع ممتاز استاذ صابر اتمنا تواصل لافادي ف بعض النقاط بالاخص انتاج الاله كام طن يومي واستعاب السوق المصري للمنتج

    • معلق

      مساء النور، اهلا بيك استاذ رؤوف، بالنسبة للاستيعاب الالة فهي علي حسب حجمها وعلي حسب الشركة المصنعة ليها، اما بالنسبة للاستيعاب السوق المصري فدة ممكن تعرفة عن طريق دراسة السوق

  19. معلق
    في

    السلام عليكم
    أنا من تونس وأريد معرفة الكرينة بالتونسي لان فكرة المشروع قد نالت إعجابي ونحن بالجنوب لدينا الكثير من النخيل فالرجاء مساعدتى

    • معلق

      الكرينة يتم الحصول عليها بعد تنسيل الخوص بالاعتماد علي ماكينة مخصصة، الكرينة تستخدم في حشو الاثاث وعزل الحرارة والصوت وتدعيم المنتجات البلاستيكية وانتاج الاعلاف الحيوانية كما هو موضح في مقدمة المشروع

  20. معلق
    في

    السلام عليكم ورحمه الله
    المشروع جد جميل
    اود الدخول في هذا المجال
    احتاج الي شريك معي . نسبة لوجود المادة الخام في بلدي بكميات كبيره
    من لديه الرغبة الرجاء مراسلتي علي
    الايميل attaalmanan@hotmail.com
    واتس 00249912678759

  21. معلق
    في

    ممكن استغسار لو سمحت عن المكينة الحديثة عن سعرها
    وكيفة استخدمها وينفع اى حد يشتغل عليها ولا يكون متدرب وخبرة عليها
    أرجو الاستفادة منكم وشكراا جزيلا ..الرد بسرعة أخى الفاضل ..

  22. معلق

    شكرا على مجهودك ياترا الدراسة لمشروع الكرينة من سغف النخيل مازالت نفس النتيجة اقصد الدراسة جديدة لان الفكرة مغرية وانا فى السعودية ونازل بعد كم يوم وبفكر استقر فى مصر ولو عندك فكرة تنصحنى بيها ياريت انا مقيم اسكندرية

  23. معلق

    انا من تونس من له دراسة مفصلة عن المشروع و شراء الماكينة….الرجاء الاتصال قصد الشراكة
    واتساب 00243912280464

  24. معلق

    انا من الجزائركيفة يمكنني تسويق المنتج وماهي مصانع التي تحتاج إلي هذا المنتج

  25. معلق
    في

    شكرا استاذ صابر على مشاريعك المفيده وهذه المشروع انا استفدت منه كتير كثير واصبحت اسعد وحده بهذه المشروع

  26. معلق
    في

    الأخ صابر مشروعك يُبين انه مشروع ناجح بس ممكن المكينة المصنعة كيف احصل عليها لو سمحت

اترك تعليق